Korzystamy z plików cookies zapisujących dane użytkownika. Przeglądając naszą stronę wyrażasz zgodę na ich używanie. Według obecnie obowiązujących przepisów prawa możesz je wyłączyć zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej »
zamknij
Kalendarz
Dziś jest Piątek 26 kwietnia 2024 roku Marii, Marceliny Odwiedziło nas: 2193945 internautów
word słupsk
word słupsk word słupsk word słupsk
Wyszukiwarka
Godziny otwarcia


Administracja Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
w Słupsku
czynna jest
pon 7:30-15:30
wt -pt godz. 7:00 - 15:00


Biuro Obsługi Egzaminów czynne jest w godzinach
PON - 7:30-15:15
WT  - PT 7:00 - 14:45

Egzaminy odbywają się w godzinach
PON 7:30-15:30
WT - PT 7:05 - 15:00


Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów czynna jest
PON - PT 8:00 - 18:00
SOBOTA 8:00 - 14:00

Pracownia Psychologiczna czynna jest wg odrębnego harmonogramu

Miasteczko Ruchu Drogowego zaprasza
PON - PT 8:00 - 17:00


kontakt

Egzaminy » Przebieg egzaminu praktycznego kategorii C, C+E

Data publikacji: 2011-03-14 16:56:24

Egzamin praktyczny polega na...


Egzamin praktyczny dla kat. C,C1 jak i C+E,C1+E polega na:

1) Wykonaniu na placu manewrowym( z tabeli 2 )  zadań egzaminacyjnych zgodnie z techniką kierowania pojazdem i kryteriami przedstawionymi poniżej.


Tabela A  Zadania egzaminacyjne dla poszczególnych kategorii praw jazdy.

Poz.

            Zadania egzaminacyjne

Kategorie prawa jazdy

1

                                   2

               3

Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy 

C, C1, C+E, C1+E

Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu 

C, C1, C+E, C1+E

Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem) 

C, C1, C+E, C1+E

Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem lub wjazd przodem - wyjazd tyłem) 

C, C1, C+E, C1+E

Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) 

C, C1

Zawracanie 

C, C1 

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

C, C1, C+E, C1+E


Zadania egzaminacyjne wymienione w Tabeli A:
a)   Poz.1 i 2 wykonywane są każdorazowo dla każdej kategorii.
b)  Poz.3 – 7  zestaw  zadań  wybierany jest  w sposób losowy przez pierwszą osobę na liście osób zakwalifikowanych na egzamin.

Egzamin praktyczny ( kat. C,C1,  C+E, C1+E). - zadania egzaminacyjne oraz kryteria oceny.

1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy ( kat. C,C1,  C+E, C1+E).

Kryteria oceny zadania egzaminacyjnego

1) Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:

a) poziom oleju w silniku,

b) poziom płynu chłodzącego,

c) poziom płynu hamulcowego,

d) poziom płynu w spryskiwaczach,

e) działanie sygnału dźwiękowego,

f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,

g) działanie świateł mijania,

h) działanie świateł drogowych,

i) działanie świateł hamowania "STOP",

j) działanie świateł cofania,

k) działanie świateł kierunkowskazów,

l) działanie świateł awaryjnych,

m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych - jeżeli występuje.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut. Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.

2) Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte,

- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,

- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,

- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,

- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy.

 3) dodatkowo dla kategorii  C+E, C1+E,
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku, 
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min, 
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania: 
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę, 
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia, 

- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia), 
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem, 
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona. 

2.  Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (kat. C,C1,  C+E, C1+E). 


          Kryteria oceny zadania egzaminacyjnego

1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9( kliknij na link)

2) upewnienie się o możliwości jazdy, 

a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, 

b) ocena sytuacji wokół pojazdu, 

3) płynne ruszenie 

a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony, 

b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika, 

4) dla kategorii C, C1- płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu,

5) dla kategorii C+E,C1+E :
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu, 
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut, 
6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk,

7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek, 

8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: 
a)  w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas 
b) w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii  C+E, C1+E,  dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania. 


 3.Wykonywanie manewrów (kat. C,C1, C+E, C1+E) – wybór zadań losowy.
 1)Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem) .
 2)Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem).
 3)Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem) .

              Kryteria oceny zadań egzaminacyjnych

1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10, 
kliknij na link
2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, 
3) w czasie wykonania zadania: 
a) możliwa jedna korekta toru jazdy, 
b) pojazd nie może: 
-wyjechać poza określony obszar wjazdu, 
-naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, 
-potrącić pachołków lub tyczek, 
4) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska. 

4. Parkowanie równoległe  wjazd tyłem - wyjazd przodem ( kat.C, C1).

          Kryteria oceny zadania egzaminacyjnego

1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10, 
kliknij na link.
2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, 
3) w czasie wykonywania zadania: 
a) możliwa jedna korekta toru jazdy, 
b) pojazd nie może: 
-naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz 
-najechać na krawężnik, 
4) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska. 

5. Zawracanie( kat.C, C1).

          Kryteria oceny zadania egzaminacyjnego

1) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, 
2) sposób zawracania: 
a) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy, 
b) nienajeżdżanie na krawężniki (dopuszcza się dotknięcie i dojechanie do krawężnika). 

6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu (kat. C,C1,  C+E, C1+E).


          Kryteria oceny zadania egzaminacyjnego

1) przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m,

2) silnik nie powinien zgasnąć .
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

7. Rozprzęganie pojazdu przyczepą- zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7 minut. 

Czynności wykonywane podczas rozprzęgania(kat. C+E, C1+E ).
 

-zaciągnięcie hamulca awaryjnego pojazdu silnikowego i unieruchomienie silnika, 

-odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej kolejności (zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem poprzez umieszczenie ich we właściwym miejscu), 

-wysunięcie podpory jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony w podporę, 

-rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem), 
-ustawienie pojazdu obok przyczepy.
 Zadanie może być zrealizowane także po wykonaniu zadań na placu manewrowym. 


2) Wykonaniu w ruchu drogowym programu egzaminacyjnego:
a)
obejmującego co najmniej zadania określone w tabeli 7 kliknij na link ,
b) zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem
,
c)
czas trwania egzaminu minimum 45 minut.

 


Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego na przykładzie  samochodu ciężarowego MAN
                           
OPIS   WYPOSAŻENIA   POJAZDU   CIĘŻAROWEGO   MAN   I   PRZYCZEPY

                              (kliknij na zdjęcie i zobacz w powiększeniu)


 

 

 


 



 




Utworzony: 2011-03-14 16:56:24 przez: Andrzej KORNAŚ
Ostatnia modyfikacja: 2011-10-27 07:56:39 przez: Andrzej KORNAŚ